top of page
  • Obrázek autoraŠimon Šťastný

Dalších 7 fascinujících geometrických vzorů

V tomto navazujícím článku budeme dále pokračovat v řadě geometrických vzorů, které se často vyskytují na japonských kimonech a na módních doplňcích. Pokud jste nezaznamenali předchozí článek, vřele doporučuji si jej také v klidu projít. Nyní si představíme dalších 7 příkladů, které jsou další krásnou ukázkou toho, jak Japonci čerpají náměty na módní textílie z přírody a objektů každodenního využití. Krátký popis ke každému z nich nám dokreslí jejich historii i význam.


Začněme se vzorem kagome (籠目), který má velmi prozaický název, doslovně znamená „oka košíku“. Přestože si Japonci vypracovali mnoho způsobů pletení košů z bambusu, zaplétání do šestiúhelníku podobného Davidově hvězdě je nejtypičtějším a právě takové označuje pojem kagome. Tento vzor se považuje za ochranný před zlými duchy nebo neštěstím. Na látkách především letních kimon se často vyskytuje v kombinaci s vodomilnými rostlinami, jakými jsou například kosatce, rákos a vrby, nebo vodní ptactvo.


Mimo to existuje ještě i další klasický vzor a to diagonálně prolínající se pruhy, které připomínají tkané vějíře, ratanové nebo bambusové pletivo. Vzor je hojně používaný na rukojeti a nádoby nebo také posuvné dveře, stropy a jiné prvky v domácnosti. Pro tento vzor se používá buď pojem higaki (檜垣), což pochází z japonského výrazu pro plot vyrobený z cypřišového dřeva, nebo také existuje pojem adžiro (網代), což doslova znamená „pletivo“. Vzor symbolizuje pevnost a odolnost. Kimono s takovým vzorem lze nosit během celého roku a mnohdy bývá využíván jako podklad při kombinaci s jinými vzory.


Velice jednoduchým ale efektním vzorem jsou i vertikální vlny tatewaku (立涌). Ty spíše než proud vody představují z rybníků stoupající páru. Přestože má vzor v Japonsku již delší historii, v období Heian (794-1185) se zpopularizoval jako motiv pro látky pracovních oděvů. Jelikož se souběžné linie vlní od sebe a zase k sobě, volné plochy mezi nimi naskýtají prostor pro další dekorativní elementy, například oblaka, listy a květiny paulovnie nebo hroznové víno. Počet variací proto závisí na představivosti návrháře.


Ještě jednodušším je šachovnicový vzor zvaný ičimacu (市松). Tento vzor zpopularizoval kabuki hercec Sanogawa Ičimatsu, který často nosíval kimono nebo kalhoty hakama s tímto vzorem, a tak se podle jeho jména ustálilo i toto pojmenování. Můžme se ale také setkat s označením išidatami (石畳), což doslovně znamená “dlažební kostky”. Vzor se stal oblíbeným nejen pro textilie, ale i pro interiérové dekorace, jako např. lakované nádobí. Také si možná vzpomenete, že se vzor ičimacu byl vizuálem pro Olympijské hry v Tokiu v roce 2020. Tento vzor symbolizují dlouhověkost, úspěšné podnikání a blaho v osobním i rodinném životě.


Do dvoubarevné šachovnice bývá stylizovaný i motiv šípových pírek zvaný jagasuri (矢絣). Tradičně byl v období Momojama (1568-1600) spojován s kimony pro samuraje a má ochrannou symboliku. V období Taišó (1912-1926), kdy se japonská kultura začala mísit s tou západní, se tento vzor stal populární jako školní uniforma pro studentky. Ty kombinovaly kimono se vzorem jagasuri, kalhotami hakama a botami západního stylu. Některé studentky nosí i v současnosti podobný outfit na své promoce. Tento styl lze vidět také v komiksech manga či anime opěvující "Taišó Roman", což je romantizovaná směs klasického japonského oděvu s prvky moderního západního odívání z období Taišó.


Dalším zajímavým motivem ze světa předmětů běžného užívání, bereme-li v potaz dobu, kdy vznikaly, je vzor igeta (井桁). Toto pojmenování odkazuje na tradiční podpěrnou konstrukci kolem studny ve tvaru hashtagu #. Též není náhodou, že se podobá na první znak tohoto názvu v japonském přepisu. Igeta poskytuje nositeli stejný druh blahobytu, jaký by obrazně přinášela studna u obydlí. Je to běžný motiv na látkách kasuri, což jsou tkaniny, které jsou tkané s nabarvenými nitěmi tak, aby v materiálu vytvořily specifické vzory a obrazce.


Jako poslední si představíme vzor jukiwa (雪輪), doslovně "sněhové kruhy". Je tvořen překrývajícími se kruhovými objekty, které připomínají sněhovou vločku či květinu. Ačkoli je vzor často používán pro zimní oblečení, může se objevit i na látkách používaných na jaře či v létě, kdy roztátý sníh zavlažuje rostliny v horách. Vzor tak symbolizuje čistotu, dokonalost a prostou krásu. Kromě toho se často používá pro vytvoření jemného ženského efektu. Někdy jsou do kruhů jukiwy vnořeny další motivy.


Během čtení jste si pravděpodobně uvědomili, že tyhle vzory mohou být často kombinovány a jednoduché geometrické linie jsou tak vděčným základem pro komplexnější motivy. Také je nesmírně nápadité jak při navrhování látek Japonci rádi odkazují na jiné řemeslné kumšty. Tyto na první pohled vzdálené formy umění se navzájem inspirují. Je nutno podotknou, že existuje mnoho variací na jednotlivé vzory, a tak pojmenování několika základních vzorů je stále jen malým náhledem do nedozírných možností výběru látek.


Šimon


Šimon Šťastný je nadšenec pro japonskou kulturu, zvyky a tradice. Vystudoval japonskou filologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Na blogu přináší vhled do japonských reálií, mentality Japonců a specifik jejich tradičního odívání i života.







bottom of page