top of page
  • Obrázek autoraŠimon Šťastný

7 nejběžnějších japonských geometrických vzorů


Japonská kimona se těší elegantním a roky osvědčeným motivům, které se staly součástí japonské estetiky. Jedním z takových prvků jsou i geometrické vzory, které se pro svou oblibu často objevují na látkách kimon. Tyto vzory čerpají náměty z přírody a mají nejen svoji historii, ale také hluboký symbolický význam. V tomto článku se podíváme na některé z nejpůsobivějších japonských geometrických vzorů a prozkoumáme jejich původ, význam a využití na látkách pro dámská kimona. Připravte se na fascinující cestu do světa tradičních japonských vzorů.

Začněme u vzoru seigaiha (青海波) znázorňujícího mořské vlny. Tento vzor má původ v Číně a doplul až do Japonska během období Nara (710-794). Modré moře a vlny jsou spojeny s nekonečností, klidem a harmonií. Seigaiha představuje oceán jako zdroj života a zároveň vyjadřuje touhu po stabilitě a vyrovnanosti. Předpokládá se, že název tohoto vzoru pochází z dvorního hudebního vystoupení "Seigaiha", během kterého vystupující nosili kimona tohoto vzoru.


Druhým vzorem, který si přiblížíme, je asanoha (麻の葉), což doslova znamená "listy konopí". Je to geometrický vzor překrývajících se šestiúhelníků připomínajících listy. Asanoha byla oblíbeným vzorem zejména v období Heian (794-1185), kdy se rozvíjela japonská aristokracie a móda. Listy konopí jsou odolné a představují sílu a růst. Vzhledem k tomu, že konopí je rostlina, která se snadno šíří, se asanoha také spojuje s plodností a hojností.


Další vzor šippó (七宝) je inspirovaný tradičními keramickými mozaikami. Název v překladu znamená "sedm pokladů" a odkazuje na sedm cenných předmětů buddhismu, které symbolizují bohatství a duchovní poklad. Jedná se o jemný a elegantní vzor tvořen malými propojenými kruhy, který si našel cestu i do dnešního světě módy, architektury i designu.



Typickým japonským vzorem je i uroko (鱗), jenž znázorňuje šupiny ryby. Existuje varianta tohoto motivu se zaoblenými šupinami nebo geometricky abstraktnější varianta z trojúhelníkových šachů. V japonské kultuře se věří, že šupiny mají magické vlastnosti a jsou schopny odhánět zlé síly. Vzor uroko je proto často používán na kimonech a jiných oděvech, aby nositelé byli chráněni před negativními vlivy.


U motivů inspirovaných zvířaty zůstaneme a představíme si vzor kikkó (亀甲), neboli "želví krunýř". Poprvé se objevil ve starověkých civilizacích v západní Asii a do Japonska se dostal přes Hedvábnou stezku. Šestiuhelníkový vzor kikkó je inspirován tvarem želvího krunýře a stejně jako samotná želva symbolizuje dlouhověkost. Ve vzoru látky kimon je lze kombinovat i s jinými vzory, např. se čtyřmi okvětními lístky ve tvaru kosočtverce, tzv. kikkó-hanabiši (亀甲花菱). Tenhle motiv si natolik oblíbily některé japonské rody, že se stal jejich rodinným erbem.



Mezi vzory s buddhistickou symbolikou můžeme zařadit také motiv sajagata (紗綾形), který je tvořen opakujícími se vzájemně propojenými svastikami, v japončine zvaných mandži. Jedná se o starověký symbol ze Sanskrtu představující život a sílu. Souvislé linie tohoto vzoru tak navozují obraz harmonie a rovnováhy. Původně se v Japonsku výrazem saaja označovali hedvábné gázy s tímhle diagonálně tkaným vzorem, které byly dovezeny z Číny kolem 16. století.


Posledním vzorem v téhle sekci bude kanoko (鹿の子), doslova “jelení laně", vzor charakterizován malými vedle sebe natěsnanými kruhy, které připomínají skvrny na srsti jeleního mláděte. Zajímavostí ohledně vzoru kanoko je jeho technika barvení zvaná šibori. Tradičně byl vytvářen ručně pomocí speciálního vázání a zatáčení nití. Moderní technologie umožňují i tisk tohoto vzoru, což umožňuje snadnější reprodukci. Tento vzor se často používá v textilu pro děti, protože symbolizuje hravost, mladistvost a nevinnost. Pokud vás zajímá metoda batikování vzoru kanoko v Kjótském stylu, doporučuji zhlédnout následující video: link


Tohle byl jen malý výběr ze skupiny geometrických vzorů objevujících se v japonském textilu, či už samotných kimonu, pásků obi nebo módních doplňků. Tyto vzory s nestárnoucí estetikou jsou přenášeny do moderní doby, reinterpretovány pro dnešní módu, design a dekorace. Rozpoznat a ocenit tyto vzory a jejich symboliku nám umožní lepší vhled do japonského uměleckého cítění a kulturního bohatství.

Šimon


Šimon Šťastný je nadšenec pro japonskou kulturu, zvyky a tradice. Vystudoval japonskou filologii na Univerzitě Palackého v Olomouci. Ve volném čase se věnuje šití a své autorské módní tvorbě. Na blogu přináší vhled do japonských reálií, mentality Japonců a specifik jejich tradičního odívání i života.



댓글


bottom of page